Kulturkalaset, check!

Kulturkalaset är förbi och vi fixade det.
En vecka fylld med workshops och diverse sociala sammanhang!

Allt gick super och vi är mkt nöjd. Tack till alla som var medoch hjälpte. Allt ifrån bärhjälpen med mattan till deltagande!

Vi hade under veckan 4 st Dj workshops. Det var fantastiskt. Ingen workshop var den andra lik.
Detta var första gången jag och Hanna körde tillsammans och framtiden ser SÅ ljus ut!
Vi hade besök av allt ifrån totala nybörjare till personer som kanske jobbat mer än vi.
Samtalen varierade ifrån play/pause till avancerad teknik och rent nördande!
Vi fick tillochmed besök från GP tv! Om man vill se inslaget så finns länk här nedan, tryck på texten!

http://gptv.abcdn.net/abPlayer3/default.html?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Goteborg&playfile=12270_Kalasets_DJ-skola_Lar_dig_the_basics_96464.pls

lite bilder;



Vi hade sånt flyt att vi kunde dra upp hela programmet på en storbild vilket underlättade som tusan.



Vi fick reklam utanpå huset. Och som vanligt var jag glad och pigg men ar uppenbarligen svårt för att uttrycka detta på bild.



Utopias Dj lärare, Hanna och jag.

Min största skräck inför denna veckan var ju den AKADEMISKA kvarten. Dock gick detta superbra om jag själv får säga det!
 En kvart går väldigt snabbt och jag kan ju faktiskt prata på ganska bra så innan jag visste ordet av så var jag klar.
En till sak på skräcklistan som jag kan pricka av!



Här sitter jag och talar oavbrutet i en kvart. Ni ser återigen vår snygga roll-up i högerkanten.

Vi hade även breakmattan med. Där höll jag till och visade lite tips och trix både med och utan rullen.



Här showar jag lite med en breakandes volontär som jobbade på kalaset.



Pia lärde sig att köra på bakjulet. Jag utnyttjade stödet!

Vi körde även battles!
Detta tillsammans med fantastiska Teater Kaiserin.
Ett battle går ut på att man utmanar varandra på mattan. I det battle som vi körde fick man köra alla stilar och uttryck.
Det blev en blandning av modern dans, breaking i och utan rullstol och såklart spex från Teater Kaiserin.
Jag skrattade så jag hade ont i magen resterande tid av kvällen.
Det bästa är också att både Lina och Maria från Teater Kaiserin kommer att hålla i Utopias metodutveckling i teater!
GRATTIS till oss!



Kulturkalaset får lätt 10 av 10, för Utopias del. Resten har jag dålig koll på för jag har bara jobbat.

Det har varit mkt stohej i Göteborg nu på senare. Det var  Way out West festivalen i helgen.
Då invaderas hela Slottsskogen av musikintresserade personer som ofta är lite småfulla redan kl 12 på dagen.


Festivaler och tillgänglighet har väl aldrig varit så himla bra och det fick vi på papper i veckan. Dock fick detta ett lyckligt slut.
Såhär:

Min vän och kollega Sofia Jönsson ansökte om att få volontärjobba på festivalen i fjol. Först fick hon jobbet men senare inte pga hon satt i permobil och då fanns det inga arbetsuppgifter som passade. Men hon fick också informationen om att hon skulle höra av sig tidigt nästa år ( alltså i år) om hon ville volontära så skulle de fundera ut något.
Såhär skrev hon:

Hej (person vars namn jag inte nämner!)

Jag heter Sofia Jönsson och jag är mycket intresserad av att jobba som volontär under Way Out West i sommar. Jag har ett funktionshinder och sitter i permobil. Nu undrar jag om det finns någon möjlighet för mig att få jobb ändå. Eller är det ingen idé att söka ens? Jag sökte jobb första året och fick arbete men då berättade jag för sent om mitt funktionshinder så då fanns det inga arbetsuppgifter som passade. Hoppas det går bättre i år när jag är ute i lite bättre tid!
 
Om jag fick jobb så har jag stora språkkunskaper. Jag kan prata svenska, engelska, franska och spanska så jag tror att ni kan ha nytta av mig. Antingen som artistvärd eller någon form av kundkontakt. Jag kommer att ha med mig personlig assistent som hjälper mig att utföra arbetet utan problem.
 
Tacksam för svar!
/Sofia Jönsson

----------------------------

Detta skedde i god tid. Sofia väntade. Men inget svar.

Sofia berättade detta för mig och då skrev jag till dem och frågade. Väldigt snäll var jag i mitt mail:

Hej (person vars namn jag inte nämner!)

Sitter här med en av mina medarbetare som har sökt volontärsjobb hos er 2 år i rad.
Förra året fick hon inte jobbet pga avsaknaden av jobb för personer som sitter i permobil.
Ni bad henne då kontakta er i tid till detta år och det gjorde hon.
2 mail detta år är skickade och ni har inte ens svarat.
Min fråga nu är finns det inte möjligheter för personer utan full funktion att jobba hos er och isf förtjänar dessa inte ens ett svar?
Jag har många vänner som ska jobba som volontärer som inte har haft problem med mailkontakten eller informationen.
Det minsta man kan begära är ett svar.
Därför skriver jag nu och frågar dig för jag antar att det är något som har blivit fel.

Mvh  IKI

-----------------------
Väldigt snabbt fick vi detta svaret;

Hej Iki & Sofia,
 
Hoppas allt är bra. Jag har fått tagit del av detta mail nedan samt Sofias mail från i Maj i år.
 
Jag vill verkligen be om ursäkt, så här ska det ju verkligen inte gå till. Har egentligen ingenting att säga till vårt försvar förutom att ibland blir det bara fel när man försöker göra rätt; jag har pratat med de ansvariga för volontärerna och de har hela tiden haft som självklart mål att hitta en vettig uppgift som du ska kunna genomföra oavsett funktionshinder eller ej. Pga hård arbetsbelastning, mycket stress och en önskan att kunna komma fram med med en konstruktiv uppgift istället för ett tråkigt ”nej” så blev det dock motsatt verkan, svaret uteblev helt.
 
Vad det gäller sakfrågan; om det finns uppgifter på våra festivaler för funktionshindrade volontärer så ska vi verkligen tänka till och komma fram med något konstruktivt till nästa års festivaler. Tyvärr är det inte så självklart som vi skulle vilja att det var, rent allmänt så är det relativt mycket fysiskt arbete för våra volontärer, det är mycket bära, bygga osv. Men vi har ju andra uppgifter som inte är av den karaktären, tex på incheckningen osv. Men låt oss hålla kontakten till våren; maila direkt till mig så fort du ser på vår hemsida att vi börjar söka volontärer till nästa års festivaler.
 
Om det är så att du råkar vara i Göteborg i helgen och fortfarande inte köpt biljett till festivalen så är det minsta vi kan göra att erbjuda dig en fribiljett, maila tillbaka till mig om du är intresserad av det i så fall.
 
Mvh / Morgan
 
 ------------

Bra bra! Sofia fick gå på Robyn som hon ville och jag ska maila Morgan och erbjuda mig att hjälpa till med just sådana här saker inför nästa festival. Hoppas detta åtgärdas för man kan ju inte be om ursäkt för evigt!

Auf Wieder!

Kommentarer
Postat av: Kjell Stjernholm

Hej!



Ska följa din blogg med intresse. Och tror kanske att min dito borde kunna intressera ditt nätverk.



All lycka



Kjelle

2009-08-18 @ 07:49:35
URL: http://kjellstjernholm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0